יום ראשון, 18 בינואר 2015

כשרות במטוסי "אל-על"

אנחנו נערכים להעלות בהמשך השנה אתר אינטרנט חדש שיעמיד לרשות הציבור חומרים רבים מאוספי הארכיון. במסגרת ההכנות אנחנו עובדים כעת על אוסף סטנוגרמות מישיבות הממשלה בין 1948 ל-1967. בהקשר של ההכנות אנחנו מציגים כאן קטעים הנראים לנו מעניינים.

בישיבת הממשלה מתאריך 6/1/1963 דנו בנושא הכשרות במטוסי אל-על. הדיון הפך לויכוח סוער אודות מעמד הרבנות הראשית כפוסקת יחידה בענייני כשרות.

שר התחבורה ישראל בר-יהודה הציע כי חברת אל-על תאפשר לרב אפרתי וסגנו להיות אורחי החברה במטוסיה פעמים אחדות בשנה ופקידי החברה ודייליה יענו לשאלותיו ויסבירו לו את סדרי השמירה על הכשרות. תלונות הרב אפרתי למנכ"ל אל-על בעניין (אם יהיו כאלו) יקבלו עדיפות במתן תשובה. הצעתו השנייה של שר התחבורה הייתה כי הנהלת אל-על תטיל על אחד מעובדיה, איש שומר תורה ומצוות, תפקיד כיועץ בענייני כשרות, נוסף על תפקידו הקיים. שר התחבורה הודה כי בהצעותיו "אין שום מתן סטאטוס לרבנות הראשית ומוסדותיה ושום זכות לתת הוראות לפקידי אל-על".

שר הדתות זרח ורהפטיג ושר הפנים והבריאות חיים משה שפירא התנגדו נחרצות להצעותיו של שר התחבורה וטענו כי על פי החוק, הרבנות הראשית היא הפוסקת הבלעדית בענייני כשרות. לדברי השר ורהפטיג "כשרות לרבים בלי השגחת הרבנות - זה לא יהיה".

ראש הממשלה דוד בן גוריון הקשה אודות סמכותה הבלעדית של הרבנות בענייני כשרות "יש לי שאלה שבהלכה ואני רוצה שתפסוק לי לפי ההלכה: איפה יש הלכה בדבר רבנות ראשית ולא רב, איפה יש בשולחן ערוך שמוכרחים ללכת לרבנות הראשית?" שרת החוץ גולדה מאיר העידה מניסיונה האישי על הכשרות במטוסי אל על: "אני באתי עכשיו מניו יורק, טסתי ב"אלעל", אני אכלתי באווירון רק פירות, אף ארוחה של בשר, אחרי הארוחה ביקשתי קפה, קיבלתי, אבל כאשר ביקשתי חלב לקפה לא יכולתי לקבל, כי האחרים אכלו ארוחת בשר".

סוכם בסוף הישיבה להטיל על שר התחבורה, שר הדתות ושר המשטרה להביא לישיבה הבאה של הממשלה הצעה בענין הכשרות במטוסי אל-על בהתחשב בהצעות שהושמעו בישיבת הממשלה.

את הדיון בנושא ניתן לראות כאן (בעמוד 11)

אין תגובות: